Monday, September 8, 2014

OLJANS PRIS av Bengt G. Nilsson

Det är intressant och imponerande att en svensk journalist fördjupar sej i oljeutvinningen på Afrikas Horn och Östafrika. Särskilt som det som skrivits i svensk press är extremt snävt och i regel utgår från att i princip alla som bor i Afrika är viljelösa offer för västvärldens snöda vinning och särskilt för Carl Bildts. Vi är så skamlöst etnocentriska.
Den här boken, OLJANS PRIS, redovisar ordentligt Bengt G. Nilssons utgångspunkter och hur han har jobbat - det är lite kontroversiellt eftersom han rest med Lundinarna från Lundin/Africa Oil. Det var nödvändigt för att få reda på det han behövde veta.
Oljan är ingen vacker historia - utsugning och krig omgärdar just detta fossila bränsle. "The resource curse" är levande - dvs bevare det folk vars makthavare börjar utvinna olja, då är det bäddat för rofferi och elände. Det är en sida av saken som Nilsson skildrar via resor i Sudan, Sydsudan, Uganda, Kenya och Etiopien.
En annan aspekt på oljan är hur den råvaran har ombalanserat världen under vår nära historia - oljan har skapat nya maktcentra och kunnat utnyttjas mot tidigare hegemoner, så skedde på 70-talet då oljepriserna rasade i höjden och tidigare fattiga oljeländer slöt sig samma i Opec och blev en global maktfaktor.
Och nu då? Ryssland har bara sin olja (landet har kallats "en bensinpump med en flagga") och gas som t ex Tyskland är beroende av. USA börjar kunna utvinna tidigare olönsamma reserver genom "fracking" och kanske tappar intresset för de inflammerade konflikterna i Gulfstaterna. Om det skulle hända vore det inte första gången USA blev isolationistiskt. Men Kina behöver Afrikas resurser och energi. Oljan kommer kanske ännu en gång att rita om maktbalansen i världen när Kina bygger ut raffinaderier, transportleder och hamnar. Kina måste, enligt Nilsson, få tillgång till Afrikas råvaror, och särskilt oljan, för att kunna förverkliga sina expansionsplaner.
Tyvärr lyfter OLJANS PRIS inte riktigt. Boken är lite träig trots att den i hög grad speglar nedslag under resor och människor författaren mött, deN är ingen skrivbordsprodukt. Och jag har stor respekt för Nilssons ambition med sin bok, den är ett viktigt tillägg till våra kunskaper.

2 comments:

  1. Cecilia, trevligt att du recenserar min bok Oljans pris. Det är ju inte brukligt att författare reagerar offentligt mot recensioner, men jag måste ändå fråga dig hur du kan tycka att boken är "träig"? Jag kan tänka mig flera invändningar mot mitt sätt att resonera kring oljans roll i Östafrika, men just bedömningen träig hade jag inte förväntat mig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Bengt. Ja, vad ska jag säga? Jag tycker det är mycket respektingivande att du skildrar detta, som sagt. Jag har läst massor av journalisters böcker om olika delar av Afrika och mitt intryck är att du inte riktigt tränger in i människor och miljöer på allvar, det blir inte riktigt levande för mej. En subjektiv uppfattning förstås...

      Delete