Sunday, November 16, 2014

Kenya - landet som gått i baklås - artikel i Omvärlden oktober 2014

ANALYS KENYA

Kenya – landet som gått i baklås

Text: Cecilia Bäcklander

Kenyas självbild är att vara en av Afrikas ledande länder. Men korruption, ojämlikhet, terroristhot och etnisk splittring präglar landet där presidenten och vicepresidenten valdes medan de var åtalade i Haag för brott mot mänskligheten. Kenya är landet där uppåt tio procent av budgeten kan försnillas utan att en enda person blir straffad.

”Polisen är korrupt!”, ”Presidenten är ett fyllo!”, ”Nu är det värre än nånsin!” Många kenyaner har bestämda uppfattningar om politiken. Yttrandefriheten har varit stark sedan Daniel arap Mois diktatur bröts med valet 2003. Dagstidningar köps och läses passionerat, radion har spänstiga debatter, i tv sitter besserwissrarna och breder ut sig. Det finns, hävdar en del, en ny kenyansk ”folkgrupp”, #KOT, Kenyans on Twitter.

Men trots flera fria val, och trots den öppna kritiken av makthavarna, är landet mer låst i etniska grupperingar och misstro än när det demokratiska genombrottet kom.

Korruptionen är utbredd och ofta avslöjad, men straffriheten är total. Kenya är landet där presidentens korruptionsövervakare går i landsflykt. Polis och säkerhetstjänst är kroniskt genomkorrupta och ineffektiva.

///Det största kenyanska/// traumat på 2000-talet är konflikterna efter valet 2007 då framför allt grupper ur kalenjin och kikuyus utövade brutalt våld mot varandra. Över 1 000 människor dog och flera hundra tusen fördrevs.


Det var ett gigantiskt bakslag för kenyanernas tilltro till möjligheten att i val påverka politiken och tillsätta ledare. Det är bevisat att det fuskades även om hela sanningen aldrig kommer att avslöjas. Oppositionen såg sig bestulna på valsegern. Det var gnistan till oroligheterna som underblåstes av makthungriga politiker. Våldet trappades upp och innefattade snart även gamla konflikter kring folkomflyttningar som förändrat markägande mellan olika etniska grupper.

Det kenyanska rättsväsendet klarade inte av att ställa ansvariga inför rätta. Både parlamentet och folkopinionen ville att Internationella domstolen i Haag, ICC, skulle ta över skipandet av rättvisa. Idag, sju år senare, ser det ut som om den kenyanska verkligheten med sin blandning av dimridåer och brutalitet kan komma att knäcka även internationell rättsskipning.

När domstolen tillkännagav vilka som skulle åtalas lyckades de huvudanklagade vända åtalet till sin fördel i den kenyanska opinionen. De var ledare för de två grupper som i konflikterna stått emot varandra – den ena gruppen frustrerad över det de uppfattade som en valstöld och uppviglad att göra upp med gamla motsättningar och den andra i våldsamt försvar mot attackerna. Nu ingick ledarna för de två tidigare fientliga grupperna en koalition som spelade på antivästliga och antikoloniala stämningar. De lyckades samla en majoritet och vann valet 2013. Uhuru Kenyatta som är kikuyu och William Ruto som är kalenjin är nu Kenyas president och vicepresident. De är båda åtalade för brott mot mänskligheten, för att ha uppviglat och finansierat dödande och fördrivningar. De borde riskera att tillbringa sina återstående dagar i fängelse. Men domstolen har sjabblat med åtalet. Vittnen har dött, tystats och ändrat sig.
Uhuru Kenyatta är son till Kenyas första president Jomo Kenyatta. Familjen är Kenyas rikaste och kan muta eller på andra sätt eliminera allt som står i dess väg. ICC har nu meddelat att åtalet mot president Kenyatta skjuts upp på obestämd tid och få tycks tro att vicepresident Ruto kommer att fällas.

Åtalet har dominerat den nya regeringens första år vid makten. Makthavarna fokuserar på att rädda sig själva. Opinionen som en gång ville se de skyldiga prövas i en riktig rättegång har svängt. ”Folk är så trötta på ICC. De säger: Låt dem döda varandra med straffrihet”, suckar en luttrad kenyansk vän om de kenyanska makthavarna.

Kenyanskt kampanjande i Afrikanska unionen har lett till att AU krävt att ICC inte ska kunna åtala sittande regeringschefer. (Omar al Bashir i Sudan är också föremål för åtal men har i åratal vägrat att inställa sig.) Kan ICC överleva ett misslyckande med det prestigefyllda målet mot Kenyas främsta makthavare?

///Terrorattentatet vid/// ett köpcenter i centrala Nairobi i september 2013 tycktes för en stund ena nationen. Minst 71 människor dog och belägringen varade i flera dagar medan medierna skildrade hur självuppoffrande kenyaner tog hand om sårade och traumatiserade landsmän. Men det dröjde inte länge innan rapporter om polisens, militärens och säkerhetstjänstens misslyckande skapade en ny baksmälla. Insatserna kom för sent och var utan samordning, de olika enheterna sköt på varandra och flera dog. Mest skamfyllt för kenyanerna var att se övervakningsbilder på soldater som plundrade affärer mitt i en nationell katastrof. Presidenten lovade en utredning, men locket har lagts på.

///Kenya har en ny/// konstitution sedan 2010. Den har värkts fram via två folkomröstningar och under ett gediget folkbildningsarbete. Konstitutionen innebär nya regionala parlament och guvernörer, den minskar presidentämbetets makt och ska öka demokratin. Men oppositionen och en del guvernörer kräver redan en ny folkomröstning om en rad författningsändringar. Reformerna är mycket dyra och de nya folkvalda kräver liknande förmåner som riksdagsledamöterna lagstiftat till sig – det vill säga skamlöst generösa. Som alltid i Kenya frågar många vem som ska ta ansvar för landets utveckling och den fattiga befolkningsmajoriteten när girighet tycks vara den ledande principen. 
För Kenya är fortfarande ett mycket fattigt land. Uppåt hälften av invånarna får inte den näring de behöver. Den ekonomiska utvecklingen sedan det demokratiska genombrottet har varit positiv, men tillväxten är bräcklig och drivs framför allt av inhemsk konsumtion. Exportprodukterna är få och beroende av det sårbara jordbruket, med kaffe, te och blommor i toppen. Småbrukarna har låg produktivitet. De utländska investeringarna sviktar och förtroendet för att göra affärer med Kenya minskar på grund av korruptionen och bristen på rättssäkerhet. Terrorattentat skrämmer både turister och investerare.
Den kenyanska riksrevisionen konstaterade 2013 att ungefär 30 procent av föregående års statsbudget inte gick att redovisa. Ineffektiviteten och rofferiet är så utbredda att det är svårt att förstå kenyanernas tålamod med de styrande. ”Det måste till en revolution i det här landet”, sade förvånande nog en Världsbanksanställd i Nairobi. ”Allt bra som sker, sker trots regeringen, inte tack vare den.”
///Den digitala teknologin/// har förändrat kenyanernas liv. Mobila tjänster utvecklas lokalt och når nu långt utanför den städerna till varenda bonde eller vägförsäljare. Den privata sektorn är vital och det handlar inte bara om etablerade företag. Även i slumområdena vimlar det av så kallade Jua kali (”het sol”) som är beteckningen på alla dessa spikande, hamrande, kokande och syende småföretagare som oftast arbetar under bar himmel. De kämpar för att överleva och ge sina barn en utbildning, kenyanska föräldrars största strävan.  
Grundskolan är gratis och även flickorna går i skolan. Men befolkningsökningen är explosionsartad och ställer stora krav på hälsovården och utbildningen. Familjeplaneringen försummas. Idag är kenyanerna 44 miljoner och prognosen för 2030 är 73 miljoner.
Ojämlikheten i landet är stor men det finns en acceptans för detta. I Kenya har idéer om omfördelning och utjämning aldrig haft något starkt fäste. Politiken har varit inriktad på makt, inte på idéer, och är starkt präglad av etniskt tänkande och att skaffa fördelar åt den egna gruppen.
Kenyas militärmakt har haft en underordnad roll sedan självständigheten. Kenyansk militär har aldrig korsat en gräns förrän 2011 då armén gick in i Somalia för att sedan inlemmas i Afrikanska unionens insatser. För att hindra osäkerheten från det kaotiska Somalia att fortsätta att spilla över gränsen vill Kenya skapa en buffertzon. Man vill också skicka  500 000 flyktingar från Dadaablägret i nordöstra delen av landet till denna gränszon, trots att många av dem är födda i Kenya. Inmarschen i Somalia hade starkt stöd bland kenyanerna som ville få stopp på upprepade terrordåd. Men osäkerheten har i stället ökat. Terroristerna vid köpcentret för ett år sedan var fyra unga män från terrornätverket al Shabaab, som deklarerarade att dådet var en hämnd på Kenyas stridshandlingar. Men Etiopien har ännu mer trupp i Somalia och är en ärkefiende efter flera krig, ändå har landet hittills förskonats från liknande attentat. Medan Etiopiens säkerhetstjänst och sociala kontroll är stark läcker Kenyas gränser och säkerhetsapparat som ett såll. Det är tveksamt om de drakoniska och svepande åtgärder som nu vidtas mot somalier leder till ökad säkerhet. Många tror att de tvärtom bara ökar grogrunden för terrorism.
Det finns idag inga framträdande politiker i Kenya som tycks kunna ersätta det solkade ledarskapet. Regering och opposition styrs fortfarande av de familjer som trädde fram vid självständigheten för 50 år sedan. Den självbild som finns av att Kenya är ett ledande land när Afrika ska resa sig ur fattigdomen stämmer illa med verkligheten. Den styrande Kenyattafamiljens rikedom och dominans är skapad ur landets tre stora problem: ojämlikheten, korruptionen och den etniska splittringen. Det är svårt att tro att den kommer att rasera dessa tre fundament.




No comments:

Post a Comment